Saturday, September 14, 2013

Phisio ~ Lumbar Spondylosis @_@

Hmmm....korang penah dengar ke atau korang tau ke ape dye lumbar spondylosis ni? Xtau kan...kind of back pain la...itu la yg aku hidap skrg ni...sebenanye da dekat sebulan aku saket..aku ingat just saket biasa, tegeliat..tp bile x ok dan makin teruk, aku start risau...pulak lagi mengganggu daily routine aku..nk nk lagi ngan sikecik ni..nk carry dye pon aku da xboleh..so bile aku terpakse mase husb xde p keje, mase tu la aku makin saket..behtu xkn nk biakan si kecik tu x mandi?? Bile dye poo poo xkn xcuci kan...

Sumenye bermula pada satu hari tu..aku bgn tdo, bile aku bongkok rase saket..tp xterok sgt, so aku ingat tegeliat mase tdo. Mungkin aku tdo dlm posisi yg same terlalu lame..tp makin lame makin teruk smp nk solat pon payah...bile rukuk n nak bgn mengigil2 badan tahan saket...tp aku buat jugak..and there is a week yg husb aku on tight schedule...sepanjang mnggu tu dye kene p site left me with no choices unless have to handle si kecik tu...sian dye bile ibu tepakse tarek tgn dye tiap kali nk carry dye...naseb tgn anak ibu x tegeliat..nk wat cmne, klo aku duduk atau membongkok kompem aku x boleh nk bgn da...saket nye tuhan je yg tau....menangis gak la aku dlm seminggu tu mengenangkan naseb :(

And satu hari tu..rasenye da hampir sebulan la saket, aku bgn pagi dan rase saket makin teruk smp aku xboleh nk bediri atau duduk lame...terus decide p hosp wat x ray..mase seminggu saket aku da p clinic and dr kate salah urat..so aku kene cucuk and dye bagi ubat...p saket makin teruk..bile p hosp cek urine sume ok, so dr hantar wat x ray..mase ni baru aku didiagnosis ngan penyaket tu..dr kate spine kite tu dekat atas tulang pinggul tu patotnye melengkung ke dalam..tp aku nye da membonjol kelua..da jdk mcm menonjol la..so structure tulang belakang tu da lari dats y aku saket.

Ikot hasil kaji selidik yg dr buat, punca plg dekat mungkin mase preggy, baby besa..so bile aku baring atau duduk dlm posisi yg xsepatutnye, baby da tekan spine...dr suggest aku wat phisio and klo still xde perubahan, akan refer aku pada pakar tulang...huhu harap sgt aku akan ok..tp stakat hari ni after 1st session still xde perubahan..physician tu pon ckp, semua yg dtg utk kes mcm aku nh perempuan dan punca kebanyakan sama..aku tanye relates x dgn epi yg aku dpt mase nk czer,dorg x berani nk komen hehehe..nmpak sgt dat is one of the reason kan???

So for time being, aku just proceed dgn phisio & few senaman yg diajar...tu pon aku slalu skip :p skrg aku cube gak pakse diri minum susu anlene tu..x byk at least membantu proses penyembuhan aku ni kan..bawah ni pic mase 1st session phisio...my heroes come to support...harap cepat la ok even dr da ckp klo da ok pon, saket nh boleh berulang :( love u both!!!



3 comments:

  1. salam yunk org dah follow dah..janji follow dlu bace bile free ofkos org bc smpai abis...

    ReplyDelete
  2. ok, np..org x katam lagi i..ngah explore lagi..t ade mase ajau org gune imotiv tu eh... :)

    ReplyDelete
  3. keadaan skang mcm mna.? ok.? sya pun alami bnda yg sama.. help me..

    ReplyDelete